psychotesty a testy osobnosti online
www.psychotesty.psyx.cz |
Vývojová psychologie |
|
![]() > klikněte standardně LEVÝM tlačítkem myši a pak si soubor uložte |
zpět na rozcestník článků |
O psychickém vývoji člověkaVývojová psychologie patří mezi základní psychologické disciplíny a jak napovídá její název, studuje psychický vývoj člověka. V užším (a obvyklejším) pojetí se vývojová psychologie chápe jako psychologie ontogenetická, tj. zabývající se vývojem lidského jedince od početí po smrt; v širším smyslu zahrnuje i fylogenezi (vývoj na různých stupních evoluční řady). Psychický vývoj zahrnuje vznik a postupný rozvoj psychických vlastností a procesů. Změny probíhají v kvantitě i v kvalitě a směřují od jednoduchosti ke stále větší složitosti. Vývoj obecně se chápe jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu. Až do dospělosti má charakter stále většího osamostatňování. Psychický vývoj neprobíhá plynule; období s mnoha změnami střídají období klidnější (latence), existují vývojové skoky a fáze stabilizování nově získaného. Člověk zejména v raných obdobích prochází tzv. krizovými neboli senzitivními fázemi vývoje. Jsou to relativně přesně časově vymezená období, kdy se jedinec musí setkat s určitým podnětem, aby se mohla vytvořila jistá schopnost. V této době je jedinec k příslušným podnětům ve zvýšené míře vnímavý. Např. v raném dětství je třeba navázat citový vztah s matkou (s mateřskou osobou); pokud dítě neudělá pozitivní zkušenost s citovým vztahem během prvních měsíců svého života, bude později schopnost navazování a opětování takového vztahu rozvíjet jen velmi obtížně, pokud vůbec. Je to podobné, jako když chceme vidět hokejový zápas - musíme být na stadionu v určitý čas; přijít o den později je už k ničemu. V případě psychického vývoje nejde samozřejmě o dny, počítá se spíše v řádech měsíců či týdnů.
a) majitel určité genetické informace, díky které má tmavé vlasy, krevní skupinu B+ a ke stáří ho asi bude trápit artróza
Ad a: Z biologických vlivů je to zejména dědičná výbava jedince, tzv. genotyp. Obecně platí, že psychické vlastnosti jako takové se nedědí; člověk se rodí s určitými dispozicemi k těmto vlastnostem. Geneticky jsou vymezeny určité hranice a konkrétní projev té které vlastnosti, tj. pozice v rámci těchto daných hranic, závisí na vlivech vnějšího prostředí. Neexistuje gen pro zlobení, gen pro jedničku z matematiky ani gen pro závislost na kokainu. Například úzkostnost jako osobnostní rys člověka může být výsledkem vrozené lability nervové soustavy a opakovaných frustrací v dětském věku. V dospělosti pak tato úzkostnost, spojená např. s pobýváním v jisté společnosti, může vést k experimentování s drogami a následné závislosti na nich. Vývoj každého jedince je zcela individuální a probíhá jako interakce (vzájemné působení) všech zmíněných faktorů. Onen fiktivní člověk, výše užitý jako příklad, se mohl stát dárcem krve třeba takto: Rodiči byl veden k solidaritě a nesobeckosti (c), později se rozhodl dávat krev (d), protože v televizi zaslechl zprávu (c), že v jeho regionu (c) je málo dárců skupiny B (a). Dvěma základními procesy, jimiž se vývoj realizuje, jsou biologický proces zrání a psychologický proces učení. Proces zrání (např. zrání nervových struktur, růst kostí a svalů, ...) je dán geneticky a vnějšími faktory se téměř nedá ovlivnit. Je to zákonitá posloupnost změn v organismu a podmiňuje připravenost jedince k učení. Jinak řečeno, organismus musí nejprve pro nějakou novou schopnost dozrát a pak teprve se jí může začít učit - aby se dítě mohlo začít učit chodit, musí jeho nervová soustava dozrát natolik, aby dítě dokázalo v potřebné míře koordinovat své pohyby, dále musí mít vyvinuté příslušné svalové skupiny atp. |
|
![]() > klikněte standardně LEVÝM tlačítkem myši a pak si soubor uložte |
zpět na rozcestník článků |